Att bo hos oss

Alla bostadsområden hos Årjängs Bostäder ligger centralt med närhet till handel och service. Samtidigt är det inte långt till naturupplevelser.

Det är viktigt för oss att våra hyresgäster trivs med sitt boende och omgivande miljö. I hyran ingår underhåll av lägenhet samt skötsel och underhåll av bostadsområde, sophämtning, vatten, värme, och varmvatten (tillkommande kostnader är hushållsel, telefon och hemförsäkring).

Varmt välkommen att trivas hos oss!

Service för dig

Här hittar du information som ger dig rätt hjälp

Felanmälan 0573-128 44

Har du problem med droppande kran, stopp i avloppet, kallt i lägenehten eller elfel?
Gör en felanmälan så hjälper vi dig snarast.

Öppettider felanmälan:

Vardagar: 08.00-15.00

Stängt för lunch mellan 12.00-13.00

Felanmälan via mail felanmalan@arjangsbostad.se

Vid behov av akut hjälp då felanmälan är stängd ring 070-315 90 80

Service efter ordinarie arbetstid

(Ordinarie arbetstid är mån-fre 07.00-16.00)

Securitas 0771-50 60 91

Störningsjour och parkeringsövervakning samt låsöppning efter ordinarie arbetstid.

Journummer 070-315 90 80

Utryckning sker endast på akuta fall, som inte utan olägenehet kan vänta tills ordinarie arbetstid, och för fel som orsakar skada på egendom, fastighet och/eller person.

Hyrespolicy

Årjängs Bostads AB vårdar och utvecklar hyresrätten så att den upplevs som en eftertraktad boendeform. Alla skall ha lika rätt och möjlighet att söka bostad hos Årjängs Bostads AB. Vi skall bidra till att skapa trivsamma, trygga områden och nöjda hyresgäster för alla kategorier av samhällets invånare.

Av de personer som skall bo hos oss har vi följande grundkrav:

  • Du skall ha fyllt 18 år för att få teckna eget kontrakt
  • Prioritetsordning sker via bostadskön i turordning. Undantag kan efter prövning ske vid nyinflyttning till Årjängs kommun.
  • Du skall kunna betala hyran med Din inkomst. Ett riktmärke är att sökandes bruttoinkomst skall uppgå till 3 gånger hyra för aktuell lägenhet eller annan påvisad betalningsförmåga och god betalningshistorik.
  • Inga betalningsanmärkningar
  • Du skall ha hemförsäkring
  • Särskild prövning sker vid obetalda skulder som förfallit till betalning, kreditanmärkningar eller andra för boendet negativa referenser. Prövning görs av berörd handläggare i samråd med VD.
  • Referenser i tidigare boende.

Huvudregel

Person måste själv anmäla sig till Årjängs Bostads AB:s bostadskö. Lediga lägenheter fördelas efter det datum som personen registrerats i vår bostadskö. Medicinska skäl prövas av berörd handläggare och i samråd med VD.

Särskild hänsyn kan även tas till:

Hyresgäst vars boende överstiger 1 år och som fått förändrade boendebehov.
Hushåll med särskilda stödbehov genom vårt samarbete med socialförvaltningen
och kommunen i övrigt.

Hyresgästinformation

Det är du som hyresgäst som är vår livsnerv. Vi strävar efter att vara lyhörda för dina synpunkter och önskemål. Självklart kan vi inte uppfylla alla önskemål, men vår målsättning är att sätta dig som hyresgäst i centrum och lyssna på dina synpunkter.

Inflyttning

Hyresgäster har rätt att tillträda lägenheten på avtalad dag. Skulle lägenheten inte vara färdig har hyresgästen rätt till en reducering av hyran. Lägenhetens skick fastställs vid in- och avflyttningsbesiktningen.

Anmäl flyttning (Blanketter till flyttningsanmälan finns i Postens flyttpaket). Genom flyttningsanmälan når man:

Lokala Skattekontoret
Länsstyrelsen
Bil- och körkortsregistret
Försäkringskassan
Pensionsmyndighet
Anmäl adressändring (Blanketter till flyttningsanmälan finns i Postens flyttpaket). Anmäl adressändringen till:

Garage och bilplats

Motorvärmare finns tillgänglig på de flesta av våra bostadsområden till en kostnad av 160:- per månad. Garage och carport finns endast på bostadsområdet Hällan i Årjäng. Garage kostar då 375:- per månad och carport 200:- per månad. Kom ihåg att dra ur motorvärmarsladden ur stolpen när bilen inte är ansluten (på grund av säkerhets skäl). För att hyra p-plats, garage med mera kontakta vår uthyrningsavdelning 0573-12842.

Utflyttning

Att tänka på vid utflyttning:

Uppsägningen ska ske skriftligt tre månader i förväg.

I samband med utflyttningen sker en avflyttningsbesiktning. Tänk på att städa ur lägenheten noggrant så undgår vi förseningar och merkostnader för dig. Samtliga nycklar lämnas på uthyrningskontoret (alternativt hos fastighetsskötaren i Töcksfors).

Reparationsskyldighet

Hyresgästen skall vårda lägenheten väl. Hyresgästen eller någon för vilken denne svarar, är skyldig att ersätta skada som uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse.

Hyresgästen har rätt till "normalt slitage" i lägenheten. Genom vanlig förslitning uppkommer naturligtvis, efter många år, vissa brister i lägenheten, som kan betraktas som "skador". För skador i den bemärkelsen är hyresgästen inte ansvarig.

Typiska skador, för vilka hyresgästen är ersättningsskyldig - om han vållat dem- är t ex sönderslagna handfat, spräckta toaletter eller lock till dessa, sönderslagna fönsterrutor, oaktsamhet vad gäller målning och tapetsering etc.

Hyresvärdens underhållsskyldighet är att med skäliga tidsmellanrum måla, tapetsera och utföra andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring på grund av ålder och bruk. Man brukar i normalfall räkna med 10-13 år.

Med hänsyn till reglerna om skick och reparationsskyldighet är det betydelsefullt för hyresvärden att bl a genom besiktningar konstatera lägenhetens skick.

I samband med uppsägning finns möjlighet till förbesiktning, detta för att eventuella fel och brister ska kunna åtgärdas av hyresgästen innan utflyttning.

Vanliga frågor och svar

Får jag måla och tapetsera själv?

Svar: Ja, du får måla och tapetsera eller göra liknande förändringar. Men du måste utföra det fackmannamässigt. Ta kontakt med hyresvärden innan.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Svar: Ja, men du måste ha hyresvärdens tillstånd. Du måste ha beaktansvärda skäl. Studier, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort, provbo är exempel på beaktansvärda skäl.

Är jag skyldig att visa min lägenhet när den är ledig för uthyrning?

Svar: Ja, du är skyldig att visa upp lägenheten på lämplig tidpunkt.

Måste jag teckna hemförsäkring för min bostad?

Svar: Ja. I våra lägenheter är det krav på att ha gällande hemförsäkring.

Får man ha djur i lägenheten?

Svar: Ja, om man sköter dom och det inte utgör en sanitär olägenhet.

Får jag ha inneboende?

Svar: Ja det får du.

Mer information
Om regler som gäller för dig som hyresgäst kan du läsa om på www.sabo.se.
Källa: ABO

Kabel-TV och bredband

De flesta lägenheter i vårt bestånd har följande kanaler:
TV1,TV2,TV3,TV4, 7:an, TV5, Eurosport, NRK1, TV2 Norge, National Geografic, Cartoon Network, Tv 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV6.

På Storgatan 62 erbjuds en fastighetsanslutning, det vill säga fiberanslutning och switchar. Med detta bredbandsnät installerat kan de boende i fastigheten använda sig av Telias breda tjänsteutbud. Exempelvis Telia Digital-tv och Telia Bredbandstelefoni samt flera olika hastigheter på Telia Bredband FiberLan.

Solängsvägen i Töcksfors och Kvarnåsgatan 17 i Årjäng har ett mindre utbud då dessa får sin tv-signal från kommunens äldreboenden.

I våra nyrenoverade lägenheter på Järnvägsgatan 2 och 4 samt Västra Torggatan 2 och 3 ingår fiberanslutning med Telia bas: SVT1, SVT2, SVT 24, Kunskapskanalen, Barnkanalen, TV4, Axess TV, NRK1, NRK2, TV2 Norge. Dessutom finns möjlighet att själv köpa till tjänster via Öppen Fiber. För mer information om leverantörer och tjänster se Årjängs Näts hemsida.

På Prästgårdsområdet, Hällan/Gärdesgatan och i Töcksfors har vi bytt till digitala kanaler. Kanallistan där ser ut så här:

1    SVT1
2    SVT2
3    TV3
4    TV4
5    FEMMAN
6    TV6
7    SJUAN
19  National Geographic
37  Cartoon Network
47  Eurosport
61  SVT1 HD
62  SVT2 HD
71  NRK 1 Östfold
72  TV 2 Norge
91  SVT1 Tal/Text
92  SVT2 Tal/Text
98  Barnkanalen / SVT24
99  Kunskapskanalen

Brandsäkerhet

I din lägenhet ska det finnas brandvarnare när du flyttar in, den tillhör Årjängs Bostads AB men det är du som ansvarar för att batteriet blir bytt och att varnaren testas, och den får inte tas med när du flyttar.

Skulle det inte finnas någon brandvarnare i din lägenhet när du flyttar in, kontakta vår felanmälan , så monterar vi en åt dig. Samma gäller om den slutar att fungera, kontakta felanmälan så byter vi ut den.

Trapphuset får ej blockeras av cyklar, barnvagnar, rullatorer mm. Detta är en utrymningsväg. Samtidigt försvåras framkomlighet för brandmän och ambulanspersonal om trapphuset är blockerat. Tänk på att detta är för din egen och dina grannars säkerhet.

 

 

Goda råd

De vanligaste orsakerna till brand är elektriska fel, brand vid matlagning och levande ljus. Här följer några råd om vad du kan göra för att förhindra olyckor eller vad du bör göra om det börjar brinna.

  • Lämna aldrig levande ljus obevakade
  • Använd ljusstakar i obrännbart material
  • Placera ljusstaken på säkert avstånd från brännbart material
  • Ha vatten till hands  (tex i en sprayflaska) när du har levande ljus tända för snabb släckning innan elden fått fäste
  • Dra alltid ur kontakten direkt när du använt strykjärn, vattenkokare och brödrost etc.
  • Stäng av tv:n med strömbrytaren –inte bara med fjärrkontrollen.
  • Ställ aldrig levande ljus, blommor eller liknande på tv, stereo, video.
  • Låt inte tvätt- eller diskmaskin vara igång när du går och lägger dig, eller lämnar lägenheten.
  • Ha alltid ett lock nära till hands för att kväva elden när du steker, friterar eller gör fondue.
  • Rengör regelbundet filtret i köksfläkten

Om olyckan är framme:

Släck med vatten eller om det är elektrisk utrustning som fattat eld: med brandsläckare. Dra då också ur kontakten. Om det är olja eller fett som brinner, använd ett  lock eller t ex en kraftigare matta för att kväva elden. Stäng också av köksfläkten om eld uppstår i anslutning till den.

Miljö

För att värna om miljön källsorterar vi soporna  i våra soprum/återvinningsstationer.

Hushållsavfall:

Hit räknas t ex blöjor, dammsugarpåsar, diskborstar, förpackningar av cellplast och matrester.

Plastförpackningar:

Hit räknas hårda plastförpackningar t ex flaskor, burkar och dunkar.
Mjuka plastförpackningar t ex plastpåsar, refillpaket och tuber.

Metallförpackningar:

Hit räknas t ex konservburkar, sprayburkar, tuber, kapsyler, lock, torra färgburkar och aluminiumformar.

Glasförpackningar:

Hit räknas glasflaskor utan pantvärde, vi skiljer på färgat och ofärgat glas.

Tidningar och returpapper:

Vi skiljer på wellpapp och annat papper.

Besök Årjängs kommuns webbplats för mer information om kommunens återvinnings- och miljöstationer.